Bemoediging Cornavirus door ds Wim Lolkema

Beste gemeenteleden,

In deze tijd, waarin het coronavirus rondgaat door de wereld en door ons land, vallen grote delen van het normale sociale leven uit. Wat niet meer kan en mag wordt op verschillende manieren bekend gemaakt via de media.

Als moderamen van onze Bergse Gemeente hebben we moeten besluiten om allerlei activiteiten (inclusief de zondagse kerkdiensten) tijdelijk af te gelasten. Wel komt er een eenvoudige liturgie vanuit de Ontmoetingskerk op de zondagen 22 en 29 maart, maar zonder kerkgangers. Het spijt ons bijzonder dat wij nu niet op de gebruikelijke manier ons gemeente-zijn kunnen beleven. Maar we hebben geen keuze. We moeten verantwoordelijkheid nemen voor onze gemeenteleden en voor onszelf; uiteraard zonder elkaar in de steek te laten! Vandaar deze brief.

En terwijl ik dit opschrijf denk ik aan eerdere momenten in mijn jaren als dominee waarop ik zelf gescheiden was van geloofsgenoten. Zo’n situatie was er in de jaren tachtig in ons gemeentecontact vanuit Twente met een Gemeente in Eisenach, DDR. Elke keer als wij weer terug waren in West-Duitsland, voelden we de afstand. Heel veel jaren later bezocht ik gevangenen met een Nederlands paspoort in Colombia. Na een pastoraal bezoek stapte ik de zwaar beveiligde gevangenis weer uit, meestal opgelucht. Maar de gedetineerde (met vaak heel wat op haar of zijn kerfstok) bleef achter. Voor jaren.

Maar altijd wist ik: de Heilige Geest doet haar/zijn werk. Die houdt zich niet aan grenzen. De Heilige Geest vindt altijd weer wegen om zijn heilzaam en verbindend werk te blijven doen. En zo is het nog steeds. Ook in deze moeilijke weken waarin het virus heerst. Onze drie-enige God heerst óók en vindt wegen die wij niet kennen en die ons verrassen.

Wij wensen jou en u zulke ervaringen toe. De beleving van Gods aanwezigheid langs ongedachte wegen. De ervaring dat onze God ons aan elkaar verbindt en ons bijeen houdt, ook nu gebruikelijke momenten van ontmoeting tijdelijk weg vallen. Onze gedachten en gebeden gaan uit naar allen die door het coronavirus of door de maatregelen hieromtrent getroffen worden. Wij bidden om Gods nabijheid en zegen in deze onzekere tijden.


We houden ons vast aan de woorden van Jezus: ‘En zie, Ik ben met u, al de dagen, tot aan de voleinding der wereld.’ En we bidden:

Heer, geef ons vrede, geef de wereld vrede,

dat uw Geest van liefde en mededogen vaardig mag worden

over regeringsleiders en andere mensen.

Dat uw Geest over ons mag komen en hoop mag geven.

Wees Gij zelf onze sterke rots.

Door onze Heer, Jezus Christus. Amen

 

Vrede en alle goeds gewenst!

Namens het moderamen van de Protestantse Gemeente te Bergen op Zoom,

W. Lolkema, 13 maart 2020.

Inlogformulier